Kun Jussi ja Birgitta antautuvat lemmelle
olohuoneen sohvalla, he työntävät tieltään Caravaggion maalauksia esittelevän
kirjan. Lähes huomaamaton viittaus barokkimestarin tummasävyisen taiteen
ytimeen havahduttaa seuraamaan Pasi Lampelan kirjoittamaa ja ohjaamaa Päätepysäkkiä tarkkaavaisena.
Aikansa
hurjimuksena tunnettu maalari teki isoja ja provosoivia töitä uskonnollisista
aiheista. Erityisen taitavaa hänen töissään on valon ja varjon käyttö sekä
ihmisen ihon ja lihaksiston kuvaaminen. Tampereen
Teatterin Frenckell-näyttämöllä esiintyvien onnettomien ihmisten edesottamuksia
seuraa Caravaggion työ Epäilevä Tuomas (The
Incredulity of Saint Thomas). Siinä Tuomas laittaa sormensa Jeesuksen
haavaan, koska ei muuten uskonut tämän ylösnousseen.
Kun
evankeliumin ilosanoma kehystää elämässään päätepysäkille – tai risteysasemalle
– tulleen perheen kohtaloa, se näyttääkin entistä synkemmältä. Isä Matti (Heikki Savolainen) luovuttaa firman
johtajuuden pojalleen Jussille (Esa Latva-Äijö),
mutta jatkaa petoksen peittelyä. Ilona (Elisa
Piispanen) ripustautuu naiivisti tuhoutuvan avioliiton jäänteisiin, mutta
mies on jo löytänyt uuden ja haluaa eron. Poissaolevan äidin kuolema pysäyttää
hetkeksi molemmat miehet, jotka elävät jossain arkitodellisuuden ulkopuolella,
itseään paossa.
Lampelan
näkemys paljon puhuttujen ruuhkavuosien ahdistuksesta on hyytävä ja vyöryy
katsojien ylle kuin tammikuinen lumimyräkkä Itämereltä. Hän kehottaa tutkimaan
realiteetteja syvyyssuunnassa: samat asiat voivat sekä tuhota että pelastaa
ihmisen. Caravaggion maalauksen eteen asetettu tumma peilipinta paljastaa näyttelijöiden
selät, tarinan kääntöpuolen, jota kohden Birgitta (Emma-Sofia Hautala) ennen väliaikaa kulkee kuin mustaan aukkoon.
Peilisymboliikka toimii, itse asiassa sitä olisi voitu sanoin vielä vahvistaa.
Elämän monitahoisia heijastuksia on hyvä tarkastella tietoisemmin.
Se
mikä näytelmän Ilonalle on päätepysäkki, on Jussille lähtölaituri. Kyse on kuitenkin
tahdosta ja valinnoista, siitä että pysyy tahdossaan. Lampelan näytelmässä ei
ole onnellista loppua eikä paha välttämättä saa palkkaansa, mutta elämähän ei
aina ole reilua. Itselleen kannattaa silti olla uskollinen.
Päätepysäkki
Tampereen Teatteri
Tampereen Teatteri
Käsikirjoitus
ja ohjaus Pasi Lampela
Lavastus-
ja pukusuunnittelu Mikko Saastamoinen
Valosuunnittelu
Mika Hiltunen
Äänisuunnittelu
Jouni Koskinen
Rooleissa:
Esa Latva-Äijö, Elisa Piispanen, Heikki Nousiainen, Emma-Sofia Hautala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti