KUVA: Marko Mäkinen |
Miten käsitellä surua, joka äkkiarvaamatta
hyökyaallon tavoin lyö säpäleiksi tavallisen arki-illan? Yhdysvaltalainen kirjailija
Joan Didion turvautuu monologiteoksessaan Maagisen
ajattelun aika sekä luonnontieteelliseen että maagiseen maailmanselitykseen.
Didionin
omaelämäkerrallinen teos The Year of Magical
Thinking (2005)
toi kirjoittajalle National Book Awardin. Teoksen
pohjalta kirjoitetun monologiesityksen on Teatteri Jurkkaan nyt suomentanut ja
ohjannut Johanna Freudlich. Didionin
hahmoon solahtaa näyttämöllä Kristiina
Halkola.
Kirjailijan
tapa tarttua kiinni käsittämättömään on epätoivoinen yritys järjestää
luonnonlait uudestaan. Miehen äkkikuolema illallispöytään on jo järkytys, mutta
jos se sattuu samaan aikaan, jolloin oma lapsi on sairaalahoidossa, on kuorma ylivoimainen.
Mutta samalla Didion tietää, että hän ei ole ainoa. Vielä se tapahtuu teille,
hän osoittaa sanansa yleisölle, ja Halkolan luonteva yksinpuhelu kantaa
kertomusta.
Esseistin
tarkkuudella Didion opettelee lääketieteelliset termit, tekee muistiinpanoja, kirjaa
faktat ja analysoi elämäänsä. Tuli oli tärkeä, kuinka istuttiin takkatulen
ääressä. Vuoroveden liike, sen huljuminen sisään luolaan ja ulos, on ollut
elämässä läsnä siitä lähtien kun nyt jo aikuinen tytär tuli perheeseen. Ja
kaikki ne sairaalat, joissa on oltu; kuinka teho-osaston ikkunoista aina näkyi
joki, hän muistelee. Kertoja istuu ilmavankeveässä puutarhassa, vaalealla
penkillä, valkoisissaan ja heittelee kirjaimia. Yksi toisensa jälkeen näyttämölle
laskeutuvat paperiarkit muodostavat pyörteen, työn imun, johon voi helposti
hukkua ja kadottaa järkensä.
Sillä
vaikka ihminen on älykäs, epäilys hiipii mieleen hänen yrittäessään hallita kuolemaa.
Jospa itsesäälin problematiikka tukeutuukin uskomuksiin ja rituaaleihin? Ehkä länsirannikolla
tätä ei olisi tapahtunut, voisiko kuoleman peruuttaa aikavyöhykkeiden
välitilassa? Ihmeellisiä asioita on
houkuttelevaa tulkita järjellä, mutta magia viettelee. Kirjailijalle se voi olla
kirjaimellista nojautumista aristoteliseen dramaturgiaan. Iankaikkisesta
iankaikkiseen, Didion kirjoittaa, ja tarkoittaa maa-elementtiä, geologiaa ja
elämän pohjakalliota.
Tasapainoilu
taikauskon ja rationaalisen ajattelun välillä on vain inhimillistä, ja kuoleman
lopullisuuden me haluamme usein kieltää viimeiseen asti. Ristiriitojen täyttämää
elämäämme voi kutsua myös puutarhanhoidoksi. Kun Halkola viimeisessä
näyttämökuvassa tarttuu toimeen ja laittaa käteensä kukalliset
puutarhakäsineet, on siihen helppo uskoa.
Teatteri Jurkka Maagisenajattelun aika
Teksti:
Joan Didion
Roolissa:
Kristiina Halkola
Ohjaus,
lavastus: Johanna Freundlich
Valosuunnittelu:
Jukka Kuuranne
Musiikki:
Rene Ertomaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti