Maija Andersson ja Sauli Suonpää. Kuva Mitro Härkönen. |
1600-luvun hiidenmaalainen balladi on yhtä aikaa sekä feministinen julistus, perinteinen kansansatu, fantasiatarina että universaali ja moderni äitiyden, naiseuden ja riivatun rakkauden kuvaus.
Sudenmorsiamen
tarjoamista runsaista mahdollisuuksista on ohjaaja, dramaturgi Heini Tola sovittanut näyttämölle minimalistisen
version. Kallaksen kiiteltyä, arkaaista kieltä on kuitenkin säilytetty, ja
yllättäen se solahtaakin luontevasti sekä Aalon (Maija Andersson) ja Priidikin (Sauli
Suonpää) suuhun että muusikko Suvi
Isotalon lauluihin. Korpikuusien humina, kultainen pihka, silmät kuin
suolähteet ja rahkasammaleen viheriäinen kosteus säilyvät ihmisessä satojen
vuosien läpi, vaikka yhteiskunta muuttuu.
Teksti
kuljettaa historiallisten kerrostumien taakse ilman räjähtäviä tehosteita. Ja kun
mielikuvitus saa tilaa, niin näyttämöllä liikutaankin kaikilla aikatasoilla,
kotipirtissä ja sumuisilla soilla, ulvotaan punkkarien tapaan, vaaditaan vapautta
kissankokoisin graffittimaalauksin. Kun silmien edessä tapahtuu harkitusti ja
vähän, saa jokainen lause, ele ja väri painokkaita merkityksiä. Punaiset
yksityiskohdat, lapsen ensikengät, sudenajossa käytetty verenpunainen ruoska ja
naisen vapautta liehuva verenvärinen kaulahuivi terästävät esityksen ilmaisuvoimaa.
Isotalon sähäkkä sähkökitara ja yhden naisen orkesteri toimii sekä kertojana
että kannattelee tapahtumien kulkua.
Aalon
tarinaa on luettu Aino Kallaksen elämää vasten, mutta hulluutta hipova rakkaus Eino Leinoon ei ole ainoa Kallaksen kipupisteistä.
Vain 76-sivuinen pienoisromaani
on kokoaan suurempi, se oli
aikanaan vahva kannanotto naisen
emansipaatioon, vapauteen ja omaan kehoonsa ja myös moderni paluu luontoon.
Luovalle
naiselle pakottaminen vain äitiyden ja vaimon rooliin oli mahdottomuus, ja
halusta saada olla oma itsensä huutaa tänäänkin moni. Koska ihminen on
ihmiselle susi, on huudettava vielä kovempaa.
Teatteri Avoimet Ovet
Sudenmorsian
Ohjaus, dramaturgia Heini Tola
Rooleissa Maija Andesson, Suvi Isotalo, Sauli Suonpää
Musiikki Suvi Isotalo
Lavastus ja valot Raisa Kilpeläinen
Koreografiakonsultointi Jenni Nilolajeff
Sudenmorsian
Ohjaus, dramaturgia Heini Tola
Rooleissa Maija Andesson, Suvi Isotalo, Sauli Suonpää
Musiikki Suvi Isotalo
Lavastus ja valot Raisa Kilpeläinen
Koreografiakonsultointi Jenni Nilolajeff
PS. Viime vuonna ilmestynyt Kallas-tutkija Silja Vuorikurun
kirjoittama elämäkerta Aino Kallas – maailman sydämessä (SKS
2017) antaa kiinnostuneille lisävalaistusta myös Sudenmorsiamen syntyhetkiin. Toisenlaista, seesteisempää Hiidenmaa-kuvausta
voi lukea Tõnu Õnnepalun Paratiisi-teoksesta (Kirjokansi 2017).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti