Kuva Marko Mäkinen |
Elokuvan
kuvauspaikalla ovat ainakin tuotantoharjoittelija Alli, diiva Ritva, ohjaaja,
pari näyttelijää, tuottaja ja toimittajia. On yleisö, joka on joutunut koomisen
lehdistötilaisuuden sopulilaumaksi. Odotellaan kaiken alkamista ja sähläillään,
leivät saadaan mutta mehut puuttuvat. Alli hoitaa, niin kuin vain parikymppinen
harkkari - pian assari - filmituotannon tuoksinassa osaa, ja kohta ollaankin jo täydessä
vauhdissa.
Mutta
otetaan vielä askel taaksepäin: Kataja lämmittelee jo ennen ennakkoesitystä
someyleisöä, joka näkee videoblogissa arkisesti työtään ja päivän tapahtumia
kelailevan näyttelijän. Otokset ovat paitsi digiajan markkinointia oikeastaan vaivaannuttavaa
katsottavaa. Sama olon hankalaksi saava tirkistelyn sävy säilyy myös teatterin
lavalla. Epävarmuuttaan kipuileva Alli tutkii tietään ja mahdollisuuksiaan elämässä.
Äitikin soittaa, ja menneisyyden traaginen salaisuus piinaa.
Minna Koskelan käsikirjoitus ja
ohjaus nivoo yhteen tositv-ajan hashtageineen, joulunalussesonkiin hyvin istuvan
pikkunäppärän komiikan ja ihmisyyden isot teemat. Androgyne filmsin
tuotantoharjoittelija Alli tuo mustassa pipossaan ja panosvyötä muistuttavassa
varustelussaan väistämättä mieleen tehtäväänsä suorittavan terroristin.
Alli pääsee suuren diivan apulaiseksi, mutta sortuu tirkistelemään idoliaan. Muutkin toki tirkistelevät: kuka milloinkin on kenen kanssa? Kenen mielenterveys järkkyy ja mitä produktiossa lopulta tapahtuu? Oliko se tottakaan vai pelkkä kuva todellisuudesta, heijastus? Jälkeenpäin sitä ei muista edes terhakkaasti karismaansa kannatteleva Ritva, hänelle kun ihmiset edustavat vain askelmia oman uran tikapuilla.
Alli pääsee suuren diivan apulaiseksi, mutta sortuu tirkistelemään idoliaan. Muutkin toki tirkistelevät: kuka milloinkin on kenen kanssa? Kenen mielenterveys järkkyy ja mitä produktiossa lopulta tapahtuu? Oliko se tottakaan vai pelkkä kuva todellisuudesta, heijastus? Jälkeenpäin sitä ei muista edes terhakkaasti karismaansa kannatteleva Ritva, hänelle kun ihmiset edustavat vain askelmia oman uran tikapuilla.
Das Ria – diivan kuolema on ilmeikkään Ria
Katajan näköinen esitys ja muuntautumiskykyisen esittäjän taidonnäyte. Kataja
vie kohtaukset nimiinsä vakuuttavasti minimalistisin elein. Hahmot piirtyvät
niukalla rekvisiitalla, tarvitaan vain tuoli, mikrofoni, irtoviikset ja
silmälasit.
Nykyajan
huomiotaloudessa paikkaansa etsivillä mobiililaite on kädessä kuin ase. Poukkoilu tykkäysten perässä saattaa tuottaa hauskoja tilanteita teatteriin ja
valkokankaalle, mutta jättää seuraajilleen metallisen sivumaun.
Kuva Marko Mäkinen |
Ennakkonäytös 17.11.2015
Roolissa: Ria Kataja
Roolissa: Ria Kataja
Käsikirjoitus
ja ohjaus: Minna Koskela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti