Kuva Raisa Kilpeläinen |
Anarkia
ja individualismi, valta ja väkivalta, kansanvalta ja diktatuuri sekä muutama
muukin periaatteen kysymys herättää nyt kiihkeitä tunteita näyttämöllä. Ja
miten lennokkaasti!
Kyse
on teatterista teatterissa: Charentonin mielisairaalan potilasjoukko esittää
näytelmää, jossa Ranskan vallankumoussankari Jean-Paul Marat ja filosofi,
markiisi de Sade kohtaavat. Juha Hurmeen ohjaus Marat/Sade nähtiin viime
syksynä Teatteritalo Universumissa, nyt esitys on loikannut Helsingistä Espoon Kaupunginteatterin
näyttämölle. Samalla kieli on vaihtunut ruotsista suomeksi.
Peter
Weissin (1916-1982) näytelmän virallinen nimi Jean Paul Marat’n vainoaminen ja
murha Charentonin mielisairaalan potilaiden näyttelijäryhmän esittämänä herra
de Saden johdolla kertoo asian ytimekkäästi. Menossa on vallaton ja intensiivinen
tapahtumien ketju, jossa Marat pääsee hengestään. Hullunkurinen potilasjoukko
osallistuu – kukin vaivojensa ja taudinkuvansa mukaan – kiihkeään keskusteluun
ja aatteiden taistoon.
Marat-parka
istuu verisenä kylpyammeessaan, mutta nousee sieltä puolustamaan vallankumousta
ja kansan vapautta. Samaan aikaan kiistelty valitusfilosofi, irstailijana ja
perverssinä pidetty aristokraatti de Sade hakee nautintoa ja vapautusta
sosiaalisista normeista. Painavista aiheistaan huolimatta vallankumouksen jälkeiset
kuohut näyttäytyvät lavalla raikkaina ja ilmavina, tragiikan ja komiikan
reunamilla liikehtivinä tunteiden aaltoina, joiden parissa yleisö saa
vapautuneesti nauttia ja nauraa. Hulluttelu ulottuu etumaisella penkkirivillä
istuvien syliin ja kauemmaksikin ja modernin teatterin tapaan myös osallistaa
katsojia.
Weissin
kirjoittama 1960-luvun näytelmäklassikko on Hurmeen käsittelyssä yhtä aikaa
levottoman kuohkea ja koherentti kokonaisuus. Taitavan muusikkoryhmän vahva
panos nostaa käsillä olevat aikatasot näkyviksi. Musiikin myötä 1700-luvun
lopun kuohuvat vuodet ja Napoleonin ajan mielisairaalamiljöö lyövät kättä oman
aikamme esitystaiteen kanssa.
Ei
ole ihme, että ruotsinkielinen Marat/Sade palkittiin Thalia-palkinnolla
11.3.2019 esityksenä, jossa ”älykäs fyysinen näyttelijäntaide ja teatterileikki
kukoistavat”.
Marat/Sade
Suomenkielinen
ensi-ilta Espoon Kaupunginteatterin Revontulihallissa 22.3.2019
Teksti
Peter Weiss
Käännös
Mikko Kilpi
Ohjaus
Juha Hurme
Ohjaajan
assistentti Meimi Taipale
Visuaalinen
suunnittelu Raisa Kilpeläinen ja Kalle Ropponen
Alkuperäinen
musiikki Hans-Martin Majewski
Äänisuunnittelu
ja muusikot Martin Åkesson ja Mirva Tarvainen
Näyttämöllä:
Carl Alm, Wilhelm Grotenfelt, Jon Henriksen, Paul Holländer, Paul Olin, Alma
Pöysti, Matti Raita, Martina Roos ja Fabian Silén.
Tuotanto:
Klockriketeatern, Sirius Teatern, Teater Mestola.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti