lauantai 22. syyskuuta 2018

Ikuisuusaiheista uusin keinoin


Jukka Pitkänen, Ella Pyhältö, Mirjami Heikkinen, Tatu Mönttinen.
Kuva Mitro Härkönen.

Ensi maaliskuussa tulee kuluneeksi 175 vuotta Minna Canthin (1844–1897) syntymästä. Teatteri Avoimet Ovet on Heini Tolan johdolla aloittanut omat Canth-juhlansa jo vuosia sitten tuomalla näyttämölle uusia tulkintoja Canthin klassikkonäytelmistä. 

Viitisen vuotta sitten nähdyn Työmiehen vaimon ja pari vuotta sitten ihastuttaneen Anna-Liisan jälkeen on nyt vuorossa Papin perhe, jolla teatteri juhlistaa myös omaa 20-vuotista taivaltaan.

Linjakkaita näyttämötoteutuksia on Avoimissa Ovissa saatu ihailla aiemminkin. Papin perheessä skenografian eli visuaalisuuden, valaistuksen ja näyttämötekniikan rakentamat tunnelmat kannattelevat ja kehystävät upeasti tapahtumia perheessä, jossa sukupolvien asenteet ja ajatusmaailmat törmäävät. Katsomoon tullessa astutaan melkein sakraaliin tilaan, minimalistisesti lavastettu näyttämö huokuu ankaraa puritanismia ja kaukana kumisevat kirkonkellot luovat uhkaavaa tunnelmaa.

Musiikki vaihtelee Siionin virren ja letkeiden foxinrytmien välillä. Kultafoliolla päällystetyt arkit tuovat lavalle auringonpaisteen, ja näyttelijöiden väliinsä pingottama valkoinen kangas asettuu käden käänteessä pöydäksi.

Canthin aikoinaan esiin nostamat yhteiskunnalliset teemat, kuten tasa-arvo, koulutus, naisten asema ja sananvapaus ovat ikuisia ja aina ajankohtaisia. Tiukan vanhoillinen pastori-isä (Jukka Pitkänen) ja hänen kolme lastaan elävät eri todellisuuksissa, eivätkä he osaa kuunnella toisiaan. Välirikko on väistämätön, ja siitä kärsivät kaikki. Uskonnon nimissä on aina tehty pahaa niin yhteiskunnassa kuin ihmissuhteissa.

Hankalin osa on perheen äidillä (Ella Pyhältö), joka turhaan yrittää sovitella ja lieventää perheensä tulehtunutta tilannetta. Hän on kuin näyttämön taustakuvaksi asetettu maalaus linnuille saarnaavasta suojeluspyhimys Franciscus Assisilaisesta, toivon symboli. Kun lapset karkaavat omille teilleen lehahtavat animoidut linnut siivilleen.

Sekä Minnan Canthin että ohjaaja Heini Tolan tavoitteena on osoittaa yleisölle askeleita suvaitsevaisuuteen, ymmärrykseen ja toisen kuuntelemiseen. Siinä Papin perhe onnistuu kiitettävästi.


Teatteri Avoimet ovet: Papin perhe

ROOLEISSA Mirjami Heikkinen, Seppo Merviä, Tatu Mönttinen, Jukka Pitkänen, Ella Pyhältö, Outi Vuoriranta

Teksti Minna Canth
Sovitus ja ohjaus Heini Tola
Kokonaisskenografia Raisa Kilpeläinen, Veera-Maija Murtola
Äänisuunnittelu Juuso Voltti
Kuvat Raisa Kilpeläinen

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti