Kuva Aki Loponen |
Fjodor Dostojevskin romaaniin Rikos ja rangaistus nojaava monologiesitys
osoittelee sormellaan eurooppalaisia moraalikäsityksiä ja osuu kipeisiin kohtiin
myös 2000-luvulla. Tarinahan on alunperin kirjoitettu 1800-luvun Pietarissa. Mikä nyt on toisin? Syyllisyyden, katumuksen, rakkauden ja anteeksiannon ongelmatiikkaa ei tarkastella esityksessä murhamies Raskolnikovin, vaan hänen
rakastettunsa, prostituoitu Sonjan näkökulmasta. Mutta onko mikään muuttunut?
Monologiesityksen
kaikki roolit esittää Liisa
Sofia Pöntinen. Hän muuntuu ilotytöstä vanhukseksi ja rajuksi punkrokkariksi.
Näemme uutiskuvia köyhyydestä, resuisista lapsista ja laitapuolen kulkijoista. Yhtäkkiä
tulee vaivaantunut olo: tässä puhutaan paljon mutta vain heistä, jotka ovat
muualla. Kuinka poissaolevat saisivat suunvuoron?
Alun
hienovaraisen teatraalinen lähestyminen kasvattaa episodista toiseen edetessään
kierroksia. Pöntinen pukee ja riisuu takkeja ja huiveja, kokeilee korkokenkiä.
Vanhat, elämää nähneet matkalaukut lavasteina kertovat perheiden ja kansojen liikkeistä,
muutoista, pyrkimyksistä, ja joskus myös pysähtyneisyydestä. Kuva Euroopasta ei
aina ole kaunis.
Smedsin
parikymmentä vuotta sitten kirjoittama Jääkuvia,
joka vastikään nähtiin uutena ohjauksena Kansallisteatterissa, paljastaa teatterintekijän
armollisen asenteen ja asettaa tällekin esitykselle vertailukohdan. Myös Sad Songs from the Heart of Europen kohtauksittain
rakentuvat, irralliset kuvat vievät vastustamattomasti kohti sovinnollista ratkaisua.
Rakkaus voi pelastaa puukottajan ja murhamiehen, mutta pelastaako se maailman?
Nat King Colen 1940-luvun hitti Nature boyn sanoin: The greatest
thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
Kristian
Smeds: Kurvad laulud Euroopa südamest
Ohjaus Jari Juutinen
Rooleissa
Liisa Sofia Pöntinen
Äänisuunnittelu
Opa Pyysing, Jari Juutinen, Liisa Sofia Pöntinen
Valosuunnittelu
Teemu Nurmelin, Jari Juutinen
Skenografia
Riitta Ukkonen, Jari Juutinen, Liisa Sofia Pöntinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti