Aallot
vyöryvät syliin jo alkumetreillä, meren keinuva liike saa voimaan pahoin.
Pahoin voivat myös roolihenkilöt Willensaunan lavalla: valokuvaaja-isä Seamus (Seppo Pääkkönen) ja kaksossisarukset
Hannes (Tero Koponen) ja Riikka (Pirjo Määttä).
Alkamassa on Okko Leon tummin sävyin valotettu näytelmä Pimeä huone.
Alkamassa on Okko Leon tummin sävyin valotettu näytelmä Pimeä huone.
Alkuasetelma
on kärkevä kolmiodraama, jonka rajoja venyttävät tahoillaan myös poissaolevat
perheenjäsenet. Sisarusten äiti on kuollut ja saanut tyttären lopettamaan
valokuvaamisen. Pojan kunnianhimo ja halu pärjätä isän suvereeniutta ja mielivaltaa
vastaan on puolestaan vienyt hänet sotakuvaajaksi Libyaan, mutta suhde omaan
poikaan on etäinen ja kipeä. Hannes on rajannut perheen pois omasta elämästään,
ja isän ja pojan hankala suhde periytyy sukupolvien yli.
Näyttämölle
hahmottuva kuva on rakeinen, aukkoinen ja täynnä kipeitä kohtia, mutta
todenoloinen. Valokuvaaja Seamus viittaa tunnettuun irlantilaiseen
kuvajournalistiin, World Press Photo -palkittuun Seamus Muhphyyn, joka on vuosikymmenten ajan kuvannut Lähi-Idässä, Afganistanissa
ja Palestiinassa. Ja se kaikkein tärkein kuva, jota katsojille ei esityksessä
näytetä, on pakolaiskriisin tunnukseksi muodostunut otos kuolleesta, rantaan
huuhtoutuneesta pikkupojasta.
Miten
paljon todellisuutta voi manipuloida? Onko kuva, jonka otollista hetkeä kuvaaja
on odottanut vuorokausia, lavastettu? Mitä pimeässä voi nähdä, mitä on kuvan
takana? Voiko aidoksi sanoa kuvaa, jonka ulkopuolelle häiritsevät realiteetit on
rajattu vain vaikuttavan komposition vuoksi? Onko kuvan tarkoitus hätkähdyttää,
liikuttaa vai kertoa totuus?
Camera
obscura eli neulansilmäkamera vaikutti 1500-luvulla käsitykseen havaintojen todellisuudesta. Maailma ja
katsoja olivatkin toisistaan erillisiä, eikä tarkkailija enää samaistunut tarkkailtavaan
kohteeseen.
Pimeässä
huoneessa puhutaan paljon rinnakkain ja limittäin, ei toisille. Juuri niinhän
asiat usein menevät perheissä, joissa on paljon sanomatonta ja
käsittelemätöntä. Mutta ulkopuolisen silmin voi valoon nousta se, mitä ei lähellä
ei nähdä. Todellinen, autenttinen kuva piirtyy vain ajan kanssa ja kasvun
kautta. Näytelmän puolitoistatuntinen ei ehkä riitä kasvukokemukseen, mutta ajattelemista
se tarjoilee runsaasti.
ROOLEISSA
Tero Koponen, Pirjo Määttä ja Seppo Pääkkönen
OHJAUS
Aleksis Meaney
LAVASTUS Pyry Hyttinen ja Aleksis Meaney
PUKUSUUNNITTELU Auli Turtiainen
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU Pyry Hyttinen
ÄÄNISUUNNITTELU Mikki Noroila
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Petra Kuntsi
LAVASTUS Pyry Hyttinen ja Aleksis Meaney
PUKUSUUNNITTELU Auli Turtiainen
VALO- JA VIDEOSUUNNITTELU Pyry Hyttinen
ÄÄNISUUNNITTELU Mikki Noroila
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Petra Kuntsi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti