Kuvassa Sari Puumalainen ja Risto Kaskilahti. Kuva Yehia Eweis. |
Dialogitykitys alkaa heti esityksen alussa. Sattumus on tuonut vanhat rakastavaiset samaan hotelliin, mutta tilanne ei juurikaan huvita. Myös yleisöllä kestää hetken, ennen kuin juonen päästä saa kiinni ja tilanne valkenee. Mutta tärkeämpää kuin se missä ollaan tai miten tähän on päädytty, onkin se, miten tästä eteenpäin. Kolme päivää samassa huoneessa pakottaa Kirsin ja Harrin puhumaan, ja ahdistus purkautuu ajoittain suorana huutona. PK Keräsen tummasävyinen kitara säestää tunnelmia.
Teatteri on Lampelalle selvästi ihmisten kohtaamista, jossa roolit, suhteet ja vallankäyttö törmäävät. Joku uskoo rakkauteen, joku työhön. Yksi elää uskosta, toinen taas pelosta. Kun Kirsi tutkii sodan konflikteja, hän tutustuu myös itseensä ja sisimpiin ristiriitoihinsa. Rakkaus on yliarvostettua, hän sanoo. Harri taas on ripustautunut pelkoonsa ja tehnyt siitä kilven, ryhtynyt polisiiksi ja päätynyt uupumuksen vuoksi sairauslomalle.
Lopussa näytelmän tekstissä viitataan Ernest Hemingwayn Kenelle kellot soivat -romaanista tuttuun John Donnen runoon, joka kertoo yhdysvaltalaisen miehen tarinan Espanjan sisällissodassa: Ihminen ei ole saari. Siksi välien selvittely voi joskus viedä reissulla kaiken ajan ja tarujen Alhambrakin ehkä jää näkemättä, mutta se ei haittaa. Ja jos teatteri onnistuu purkamaan sisäisiä paineet ja kesyttämään niitä, on se täyttänyt ainakin yhden tehtävän.
Arvio kirjoitettu ennakkoesityksestä 11.2.2017
Kantaesitys 15.2.2017
Granada
Suomen Kansallisteatteri, Willensauna
ROOLEISSA Sari Puumalainen ja Risto Kaskilahti
MUUSIKKO PK Keränen
OHJAUS Pasi Lampela
LAVASTUS JA PUKUSUUNNITTELU Markus Tsokkinen
MUSIIKKI PK Keränen
VALOSUUNNITTELU Harri Kejonen
ÄÄNISUUNNITTELU Esa Mattila
KOREOGRAFI Kirsi Karlenius
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Krista Karppinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti