Näyttämöllä Petriikka Pohjanheimo, Karoliina Kudjoi, Helmi-Leena Nummela, Paavo Kerosuo,
Jukka Pitkänen, Kai Bäckström. Kuva Mikko Mäntyniemi |
Alussa
kaikki on hyvin. Anna-Liisa (Helmi-Leena
Nummela) on elämäniloinen tyttönen, Mikko (Kai Bäckström) komea, kitaraansa näppäilevä laulajapoika. He ovat
ihastuneita elämään ja toisiinsa.
Kun
hehkuva nuoripari tanssii näyttämöllä, yleisö jo aavistaa: tämä ei voi päättyä
onnellisesti. Pian alkukohtauksen jälkeen murheen paino laskeutuukin saliin.
Anna-Liisan vyötärölle kiristetään ahdistuksen musta vyö, joka pitää otteessaan
liki loppuratkaisuun saakka.
Teatteri Avoimet Ovet jatkaa
kunnianhimoista linjaansa Minna Canthin
(1844–1897) teosten esittäjänä. Aiemmin teatterissa on nähty mm. Canthin
novelleja pienoisnäytelminä ja Canthin syntymän
170-vuotisjuhlaesityksenä näytelmä Työmiehen vaimo. Teatterin
taiteellinen johtaja Heini Tola sai Minna Canthin seuran kulttuuripalkinnon vuonna 2012. Nyt
ohjaaja Tola joukkoineen tuo eteemme Canthin klassikkonäytelmän Anna-Liisa vuodelta 1895.
Canthin tragedian ytimessä on
lapsenmurha, jonka Anna Liisa on tehnyt tunnekuohuissa synnytettyään talon
rengin Mikon aviottoman lapsen. Tapausta on salattu vuosia, ja nyt Anna Liisa
on aikeissa mennä talollisen Johanneksen
(Paavo Kerosuo) kanssa naimisiin.
Mutta Mikko palaa ja vaatii morsiantaan takaisin. Ellei muu auta, hän uhkaa
paljastaa totuuden.
Nyky-yhteiskunta ja ympäristömme ovat
toki toisenlaisia, kuin reippaat sata vuotta sitten. Mutta ihmisluonto ei juuri
ole muuttunut. Ehkä siksi ohjaaja Tola on karsinut Anna-Liisasta kaiken turhan
ja epäolennaisen. Ollaan ajattomassa ajassa, jossa häpeä, syyllisyys, moraali,
vastuu, valhe ja vapaus näyttelevät kukin painokkaita roolejaan. Pelkistetty
lavastus antaa suurille teemoille tarpeellista väljyyttä, ja katsojalle jää
tilaa jäsennellä näkemäänsä. Sillä ristiriitoja näytelmästä löytyy, kun
liikutaan yksilön ja yhteisön, vallan ja hyväksikäytön, sattumien ja valintojen
kivikkoisessa maastossa. Kuka lopulta on pelkästään hyvä tai paha, esitys
korostuneesti kysyy.
Avointen Ovien versio Anna-Liisasta ei sorru aikansa uskonnollisuuteen eikä selittelyyn, se on linjakasta draamaa, jota oivallinen musiikki ja näyttelijöiden puhutteleva liikekieli terästää. Henkilöt on puettu nykyajan vaatteisiin, äänitehosteiden rouskutus nakertaa itse kunkin omaatuntoa. Hurja tanssikohtaus Anna-Liisan kihlajaisjuhlissa muistuttaa riehakkaita firman bileitä. Ja kun Mikko istuu nojatuolissa valmiina puhumaan suunsa puhtaaksi, on kuva kuin suoraan television ajankohtaiskeskustelusta. Saadaanko tässä skuuppi?
Lopulta pimeyden partaalta selvinnyt Anna-Liisa selviää ja pukeutuu syntien sovitusta hehkuvaan vitivalkoiseen asuun. Vain totuus voi vapauttaa, vaikka se johtaisi vankeuteen.
Anna-Liisa
Teatteri Avoimet Ovet Teksti Minna Canth
Dramaturgia ja ohjaus Heini Tola
Skenografia Veera-Maija Murtola
Musiikki Suvi Isotalo
Valosuunnittelu Antti Kujala
Koreografinen konsultaatio Marjo Kuusela
Rooleissa Kai Bäckström, Paavo Kerosuo, Karoliina Kudjoi, Helmi-Leena Nummela, Jukka Pitkänen, Petriikka Pohjanheimo.
Ennakkonäytäntö 13.9.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti