Helsingin
Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä hiljalleen rehevöityvä Kaktuksen kukka leikittelee väärinkäsityksillä ja hassuilla sattumilla. Ilmiselvää
farssiainesta siis. Katsojan on silti turha odottaa kaksi ja puolituntiselta esitykseltä irtiottoa arjesta,
päinvastoin. Niin tiukasti arkilemmen peruskysymysten äärellä ollaan.
Satu Silvo, Frans Isotalo ja Vappu Nalbantoglu.
Kuva Tapio Vanhatalo
|
Vappu Nalbantoglun esittämän
hippityttö Antonian lemmitty on
komea hammaslääkäri, jota palvovat sekä asiakkaat että vastaanottoapulainen Stéphanie (Satu Silvo), jonka
työlleen omistautuva olemus puolestaan kiinnostaa tohtori Julienin (Santeri Kinnunen)
uskollista potilasta herra Cochetia (Jouko Klemettilä). Valkotakkista hurmuria liehittelee myös epäilyttävän usein
juurihoidossa pistäytyvä rouva
Durand-Benechol (Eija Vilpas).
Tohtori
Julien toki haluaisi Antonian, mutta ilman velvoitteita, ja samaa tyttöä haluaa
myös nuori ja komea mallipoika Igor (Frans Isotalo). Tilannetta hämmentävät
lisäksi Norbert (Eero Saarinen) jykevissä
pulisongeissaan ja hänen muusansa, blonditupeerattu Botticellin Kevät (Ilona Chevakova). Soppa on valmis, tai
paremminkin kanaleipä, jota Stéphanie innokkaasti tarjoaa tohtorin
lemmennälkään.
Pierre Barillet´n ja Jean-Pierre Grédyn kirjoittama
romanttinen komedia on nähty Broadwayllakin Lauren Bacallin tähdittämänä. Nyt
sen on Kaupunginteatterille ohjannut Arn-Henrik
Blomqvist, jonka edellinen Arena-näyttämön ohjaus Otetaas toiset nauratti yleisöä muutama vuosi sitten. Myös ranskalaismausteiden
ryydittämän 60-lukulaisen keitoksen huumori osuu ja uppoaa, vaikka 2010-lukua
eletäänkin.
Suurin hyvän mielen kiitos lankeaa virtuoosimaiselle näyttelijäjoukolle, jonka taituruutta ei voi kiistää. Santeri Kinnunen on vakuuttava lääkärikomistus, Jouko Klemettilän Cochet on hykerryttävä ja Eija Vilppaan hysteerinen Durand-Benechol saa kiljahtelemaan. Satu Silvon mainio Stéphanie lisää kierroksia esityksen edetessä: hammaslääkärin assistentin takakireän työtakin alta paljastuu elämäniloinen ranskatar, joka puhkeaa kukkaan ja antautuu rakkaudelle. Kukapa ei vapautusi ilonpidolle minkkistoolassa?
Suurin hyvän mielen kiitos lankeaa virtuoosimaiselle näyttelijäjoukolle, jonka taituruutta ei voi kiistää. Santeri Kinnunen on vakuuttava lääkärikomistus, Jouko Klemettilän Cochet on hykerryttävä ja Eija Vilppaan hysteerinen Durand-Benechol saa kiljahtelemaan. Satu Silvon mainio Stéphanie lisää kierroksia esityksen edetessä: hammaslääkärin assistentin takakireän työtakin alta paljastuu elämäniloinen ranskatar, joka puhkeaa kukkaan ja antautuu rakkaudelle. Kukapa ei vapautusi ilonpidolle minkkistoolassa?
Musiikki
ja asuvalinnat luovat autenttista ajankuvaa ja ohjaavat ajatukset kukkaiskansan
vuosikymmenelle. Riitta Anttonen-Palon
puvustus tuo lavalle muistojemme kirjavat trikookuosit, trumpettihousut ja lantiovyöt.
Jyrki Karttusen suunnittelemat
tanssit iskevät suoraan hippimusiikin valaisemaan tajuntaan.
Huvinäytelmän huvittavuus perustuu aavistukseen, että
kelle tahansa voi käydä hupaisasti – tai hullusti. Toisaalta varmuus siitä,
että toisilleen tarkoitetut lemmenparit löytävät toisensa esteidenkin takaa, rauhoittaa.
Arki on komediaa, joka syödään välipalaksi, kun oikea elämä ahdistaa. Sen
syvemmälle merkityksiin ei kannata sukeltaa, sillä jokapäiväisyydessä on
tarpeeksi pureksittavaa.
Pierre
Barillet - Jean-Pierre Grédy: Kaktuksen kukka
Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämö
Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämö
Rooleissa Santeri Kinnunen, Satu Silvo, Vappu Nalbantoglu, Frans Isotalo, Eero Saarinen, Jouko Klemettilä, Eija Vilpas, Ilona Chevakova
Ohjaus
Arn-Henrik Blomqvist
Suomennos
Esko Elstelä
Lavastus
Jyrki Seppä
Puvut
Riitta Anttonen-Palo
Koreografia
Jyrki Karttunen
Valosuunnittelu
Kari Leppälä
Äänisuunnittelu
Mauri Siirala
Naamiointi
ja kampaukset Anne Gorlewski-Leino, Taina Tervo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti