Helsingin kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä esitettävä Mestari luottaa konstailemattomaan puheteatteriin ja Taneli Mäkelän charmiin. Tuoreen saksalaisen kamarinäytelmän suomenkielinen kantaesitys palauttaa uskon perusjämäkkään teatteriin, joka toimii ilman ylimääräisiä kikkoja tai erikoistehosteita.
Taneli Mäkelä ja Iikka Forss. Kuva Tapio Vanhatalo. |
Ollaan maaseudun rauhassa, säätiön
rähjäromanttisessa residenssissä, jossa menneen maailman näytelmäkirjailijasuuruus
Benjamin Rubin (Taneli Mäkelä) kohtaa sukupolvensa ääneksi tituleeratun
nousevan kirjailijan Martin Wegnerin (Iikka
Forss). Paikalla ovat myös Wegnerin taidehistorioitsija-vaimo Gina (Sanna-June Hyde) sekä paikan asiainhoitajaa
esittävä virkamies Jouko Klemettilä,
joka hänkin haaveilee taiteilijan työstä.
Rubinin on tarkoitus toimia nuoremman
kollegansa mentorina, siitä kun on maksettu rahaakin, eikä raha ole pahitteeksi
loistonsa päivät jo aikaa sitten ohittaneelle nuhjuiselle kirjailijalle. Äreän
vanhan narsistin rooli istuu Mäkelälle kuin nakutettu. Rubinin sutkaukset ja
pirulliset kommentit kaikuvat viskisiepon karulla äänellä. Hän vaatii pöytään
milloin mitäkin: teetä, kahvia tai Speyn rantojen hienointa viskiä. Kun
käsikirjoitusliuskat vihdoin on koottu pöydälle, on konflikti jo käsillä.
Mentori ja mentoroitava ajautuvat
mojovaan riitaan ja eripura sotkee myös avioparin välit. Nuori näytelmäkirjailija
hakee vimmatusti todisteita kyvykkyydestään sekä vaimoltaan että soittelemalla tutuille
ohjaajille. Viski rauhoittaa tilanteen taas, tällä kertaa sitä nauttivat hetken
huumaan ajautuvat Rubin ja Gina. Kaikki on niin kuin itse kuvittelemme, mentori
todistaa. ”Tätä yötä ei ollut, jos niin haluamme.”
Ohjaaja Kari Heiskanen on rakentanut näyttämölle kompaktin esityksen, joka
soljuu eteenpäin neljän taitavan näyttelijän puheen rytmissä sujuvasti ilman väliaikaa. Katariina Kirjavaisen lavastus on ajattoman kaunis ja Eradj Nazimovin loihtima herkkä äänimaailma
pysäyttää kuuntelemaan sammakkolammen kaukaisia ääniä. Tilaa jätetään varsinkin
mielensisäisille äänille.
Sisäinen mestari taitaa ruoskia ankarammin heitä, jotka ovat valinneet tiekseen taiteilijuuden. Kukaan ei halua olla luuseri, jonka työt ja elämä unohdetaan uusien lupausten ilmaantuessa. Ei edes Rubin itse, joka lopulta hän parjasi uutta käsikirjoitusta vain siksi, ettei itse enää kyennyt samaan. Taide on aina subjektiivista, mutta niin on ihmisen identiteettikin.
Sisäinen mestari taitaa ruoskia ankarammin heitä, jotka ovat valinneet tiekseen taiteilijuuden. Kukaan ei halua olla luuseri, jonka työt ja elämä unohdetaan uusien lupausten ilmaantuessa. Ei edes Rubin itse, joka lopulta hän parjasi uutta käsikirjoitusta vain siksi, ettei itse enää kyennyt samaan. Taide on aina subjektiivista, mutta niin on ihmisen identiteettikin.
Helsingin Kaupunginteatteri MESTARI
Daniel Kehlmann (suomennos Liisa Urpelainen).
Rooleissa Iikka Forss, Sanna-June Hyde, Jouko Klemettilä ja Taneli Mäkelä. Ohjaus Kari Heiskanen, lavastus Katariina Kirjavainen, puvut Sari Salmela, valot Mika Ijäs, äänet Eradj Nazimov.
Daniel Kehlmann (suomennos Liisa Urpelainen).
Rooleissa Iikka Forss, Sanna-June Hyde, Jouko Klemettilä ja Taneli Mäkelä. Ohjaus Kari Heiskanen, lavastus Katariina Kirjavainen, puvut Sari Salmela, valot Mika Ijäs, äänet Eradj Nazimov.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti