![]() |
Kuva: Marko Mäkinen. |
Teatteri Jurkan pieni huone ja cembaloa pienemmän virginaalin lempeät äänet johdattelevat hetkessä Englannin hoviin. Rajalliset puitteet –lavalla vain nainen ja soitin – riittävät intensiiviseen tunnelmaan. Neitsytkuningattarena tunnettu Elisabet 1 (1533–1603) pohtii, miten hankala tilanne ratkaistaan.
On vuosi 1587, ja yksinvaltiaan kriisi on
sekä poliittinen että henkilökohtainen. Tilanteessa ei ole mitään hauskaa,
sillä kuningattaren on pian päätettävä serkkunsa Maria Stuartin
kuolemantuomiosta. Jotain ristiriitaista ja ilakoivaa sentään näkyy, kun
monologin esittävän Elina Mustosen runsas asu on täynnä pehmopupuja ja
-nalleja, ja näyttävän hiuslaitteen kiehkurat kohoavat korkeuksiin. Asiat eivät
ole yksiselitteisiä.
Kuningatar ottaa tilansa, mutta vähintäänkin
toista pääosaa näytelmässä esittää kaunis laatikonmuotoinen kosketinsoitin. Se on
asetettu lavan keskelle, ja soittaja istuu sen ääressä selkä yleisöön päin. On hurmaavaa
kuulla erityisesti cembalistina tunnetun Mustosen esittävän renessanssin ajan musiikkia,
ehkäpä se auttaa Elisabetia vaikeassa päätöksessä, jossa naishallitsijan kannanotto
on perusteltava tarkkaan.
Näytelmässä kuvataan hetkiä ennen
kuolemantuomion vahvistamista, ja se pohjautuu Elisabetin omiin ja aikalaisten kirjeisiin.
Kirjallisuudentutkija ja kääntäjä Nely Keinäsen teksti avaa näkymiä valtaan ja oikeudenmukaisuuteen. Mustonen ja Keinänen ovat aiemmin tehneet yhteistyötä
mm. Shakespearen ajan naisten maailmaan paneutuen.
Elina Mustosen tapa yhdistää sooloteoksissaan
muusikon ja näyttelijän rooli on virkistävä. Vaikka Elisabetin vakava pohdiskelu
jää paikoin vanhan musiikin sointujen peittoon, tarjoaa esitys historiallisen
viitekehyksen universaaleihin moraalikysymyksiin, ja antaa perspektiiviä nykyteatteriin
tottuneelle yleisölle.
Teatteri Jurkka
Minä, Elisabet I
Kirjoittanut: Nely Keinänen
Suomentanut: Kersti Juva
Ohjannut: Laura Jäntti
Näyttämöllä: Elina Mustonen
Skenografia: Tarja Simone
Valo- ja äänisuunnittelu: Saku Kaukiainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti