torstai 15. syyskuuta 2022

Musiikillisia episodeja elämästä

Kuvassa Janne Reinikainen (vas) ja TimoTuominen.
 Kuva Tommi Mattila.

Musiikkitermi tritonus on ylinouseva kvartti eli kolmen kokosävelaskelen intervalli, jota myös paholaisen intervalliksi kutsutaan. Räikeän luonteensa vuoksi sen voi kuulla riitasointunakin, keskiajalla sen soittaminen oli jopa laitonta. 

Vallilan Kansallisteatterin Tritonus alkaa hätkähdyttävän vahvalla viulusoololla, eikä esityksestä volyymiä tai vauhtia puutu sen edetessäkään.

Johanna Freundlichin ohjaama ja Michael Baranin dramatisoima Tritonus tuo Kjell Westön samannimisen romaanin (Otava, 2020) nyt näyttämölle. Tarina kertoo saaristolaisyhteisön arjesta, vanhenemisesta, menetyksistä, mutta myös ystävyydestä ja musiikista. Musiikki onkin esityksen huiminta antia, ja suuri osa siitä kuullaan näyttelijöiden soittamana. Coveryhtye Rainbow jammailee hienosti ja vastapainoksi kuullaan väkevää Mahleria.

Mutta kaikki mikä toimii kirjassa, ei aina taivu esityslavalle. Saariston tunnelma ei oikein välity katsomoon, vaikka välillä vaihdetaankin ylle villapaita ja sadetakki. Osa Westön romaanin laajasta henkilögalleriasta jää piiloon hämyisiin nurkkiin. Hahmojen pikaiset piipahdukset lavan reunalle jäävät irrallisiksi. Jos ei tunne kirjan tarinaa, ei esiin piirry sellaista kudelmaa, jota elämäksi kutsutaan.

Ytimessä on huippukapellimestari Thomasin (Janne Reinikainen) ja koulukuraattori Reidarin (Timo Tuominen) hitaasti kehkeytyvä ystävyys. Sen ympäriltä olisi rönsyjä voinut karsia enemmänkin ja keskittyä vain olennaiseen. Nyt tuntuu, että kirjan juonen perässä juostaan nopeatempoisen dialogin säestämänä.

Minimalistinen näyttämökuva on kuitenkin perusteltua, sillä tilanteet vaihtuvat kovassa tempossa. Sillä lopulta kertomus on vain pohdintaa ystävyydestä, ulkopuolisuudesta ja ihmissuhteista. Vanhenevien miesten alakulo ja kaipuu kouraisee kauniilla tavalla: surraan kuollutta vaimoa, rakastetun menetystä, tunnetaan pelkoa nuoren polven radikaalin käytöksen vuoksi. Tulevaisuus ahdistaa, ja uran loistohetket ovat pian takana. Elämä muuttuu, vaikka sitä ei eläessään aina huomaa.

Musiikkifaneille kolmetuntinen esitys antaa varmasti paljon puhtia, ja teatteriesityksen jälkimainingeissa voi tutustua soittolistoihin, jotka löytyvät Spotifysta. Elon riitasointuiset taitekohdat voivat tuoda esiin myös duurisäveliä.

Suomen Kansallisteatteri: Tritonus 

Rooleissa: Henrik Heselius, Aleksi Holkko, Maria Kuusiluoma, Petri Liski, Juha-Pekka Mikkola, Ilja Peltonen, Annika Poijärvi, Janne Reinikainen, Timo Tuominen, Bruno Baer ja Sofia Motturi

Ohjaus Johanna Freundlich
Dramatisointi Michael Baran
Romaanin suomennos Laura Beck
Äänisuunnittelu Antti Puumalainen
Lavastussuunnittelu Katri Rentto
Valosuunnittelu Max Wickström
Pukusuunnittelu Ninja Pasanen
Naamioinnin suunnittelu Minttu Minkkinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti