keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Ulvotaan yhdessä


Maija Andersson ja Sauli Suonpää. Kuva Mitro Härkönen.
Teatteri Avoimet Ovet juhlistaa tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa ja Viron tasavalta 100-vuotisjuhlavuotta. Aino Kallaksen Sudenmorsian (1928) on osuva valinta tasavuosijuhliin ja kantaa ajassa vielä seuraavatkin vuosikymmenet. 

1600-luvun hiidenmaalainen balladi on yhtä aikaa sekä feministinen julistus, perinteinen kansansatu, fantasiatarina että universaali ja moderni äitiyden, naiseuden ja riivatun rakkauden kuvaus.

Sudenmorsiamen tarjoamista runsaista mahdollisuuksista on ohjaaja, dramaturgi Heini Tola sovittanut näyttämölle minimalistisen version. Kallaksen kiiteltyä, arkaaista kieltä on kuitenkin säilytetty, ja yllättäen se solahtaakin luontevasti sekä Aalon (Maija Andersson) ja Priidikin (Sauli Suonpää) suuhun että muusikko Suvi Isotalon lauluihin. Korpikuusien humina, kultainen pihka, silmät kuin suolähteet ja rahkasammaleen viheriäinen kosteus säilyvät ihmisessä satojen vuosien läpi, vaikka yhteiskunta muuttuu.

Teksti kuljettaa historiallisten kerrostumien taakse ilman räjähtäviä tehosteita. Ja kun mielikuvitus saa tilaa, niin näyttämöllä liikutaankin kaikilla aikatasoilla, kotipirtissä ja sumuisilla soilla, ulvotaan punkkarien tapaan, vaaditaan vapautta kissankokoisin graffittimaalauksin. Kun silmien edessä tapahtuu harkitusti ja vähän, saa jokainen lause, ele ja väri painokkaita merkityksiä. Punaiset yksityiskohdat, lapsen ensikengät, sudenajossa käytetty verenpunainen ruoska ja naisen vapautta liehuva verenvärinen kaulahuivi terästävät esityksen ilmaisuvoimaa. Isotalon sähäkkä sähkökitara ja yhden naisen orkesteri toimii sekä kertojana että kannattelee tapahtumien kulkua.

Aalon tarinaa on luettu Aino Kallaksen elämää vasten, mutta hulluutta hipova rakkaus Eino Leinoon ei ole ainoa Kallaksen kipupisteistä. Vain 76-sivuinen pienoisromaani on kokoaan suurempi, se oli aikanaan vahva kannanotto naisen emansipaatioon, vapauteen ja omaan kehoonsa ja myös moderni paluu luontoon. Luovalle naiselle pakottaminen vain äitiyden ja vaimon rooliin oli mahdottomuus, ja halusta saada olla oma itsensä huutaa tänäänkin moni. Koska ihminen on ihmiselle susi, on huudettava vielä kovempaa. 

Teatteri Avoimet Ovet
Sudenmorsian

Ohjaus, dramaturgia
Heini Tola
Rooleissa Maija Andesson, Suvi Isotalo, Sauli Suonpää
Musiikki Suvi Isotalo
Lavastus ja valot Raisa Kilpeläinen
Koreografiakonsultointi Jenni Nilolajeff


PS. Viime vuonna ilmestynyt Kallas-tutkija Silja Vuorikurun kirjoittama elämäkerta Aino Kallas – maailman sydämessä (SKS 2017) antaa kiinnostuneille lisävalaistusta myös Sudenmorsiamen syntyhetkiin. Toisenlaista, seesteisempää Hiidenmaa-kuvausta voi lukea Tõnu Õnnepalun Paratiisi-teoksesta (Kirjokansi 2017).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti