maanantai 1. helmikuuta 2016

Akrobatiaa Berliinissä



Berliinin yltäkylläisestä kulttuuritarjonnasta on iltaohjelmaksi tarjolla hengästyttävä määrä eri vaihtoehtoja. Jos aikaa on vain muutamalle tärpille, niin nykysirkus sopii mainiosti ja poistaa myös esimerkiksi teatteriesityksen mukanaan tuomat mahdolliset kieliongelmat. 

Tammikuisen sunnuntain ohjelmassa oli siis australialaisen Circa-ryhmän esitys Wunderkammer CHAMÄLEON-teatterissa.

Neljän miehen ja kolmen naisen esiintyjäryhmä tuo lavalle perinteisen sirkusareenan ja varieteenäyttämön perustyypit ja nauraa niille hyväntahtoisesti päin naamaa. Näemme parrakkaan voimamiehen, loistavan vannetaiturin, syväkatseisen drag queenin, seremoniamestarin ja hupaisat pellehahmot - kaikki pienissä, punamustissa pikkuhousuissaan. Paljaan ihon ja fyysisen voiman kouriintuntuva läheisyys yhdistyvät burleskin syntisiin sävyihin oudolla tavalla. Syntyy kimara, joka maistuu yhtä aikaa rohkealta elämänilolta ja suloisenkatkeralta kaipaukselta.

Ohjaaja Yaron Lifschitz on ryhmänsä kanssa luonut maagisen sadun, joka luottaa sekä raakaan lihasvoimaan että paljaaseen ihmisyyteen. Kun trapetsilla pää alaspäin roikkuva akrobaatti luopuu vaatekappaleistaan yksi toisensa jälkeen, hän saattaa näkyväksi sekä voimansa että heikkoutensa. 

Hurjassa permantoakrobatianumerossa esiintyjät antautuvat ryhmätovereittensa heiteltävinä sekä elämälle että kuolemalle. He verhoutuvat, piiloutuvat ja paljastavat yhtä lailla lihaksensa kuin pelkonsa ja toiveensa.

Numeroiden taustalle valitulla musiikilla on iso rooli, se kuljettaa katsojaa näkyvän tarinan taakse ja sisään. Lyyriset laulumelodiat vaihtuvat hilpeiden revyysävelten kautta klassiseen viulumusiikkiin. Peter Gabrielin Book of love säestää ilma-akrobaatin riipaisevaa taidokkuutta. Kiiltävän ihon eroottisuus ja seksikkyys nostetaan valokiilaan pikkutuhman huumorin kabarevivahteissa.

Circa-ryhmän jäsenten vahvat ryhmänumerot ja taituruus ovat huimaa katsottavaa. Jos välillä estradilla tapahtuikin joka nurkassa ja vähän liikaakin, tasapainottui kokonaisuus välillä nähdyillä rauhallisilla sooloesityksillä. Pehmeäliikkeistä räsynukkea muistuttavan miespolon tankotanssinumero oli mestarillisuudessaan ainutlaatuinen.

Kun kaikki mahdollinen on nähty, otetaan pois loputkin. Loppukohtauksessa niukkaakin niukempien esiintymisasujen kerroksia kuoriessaan esiintyjät antautuvat yleisölle, elämälle, taiteelle ja toisilleen. Aplodit ovat sen mukaiset.

Circa Ensemble Chamäleon Theatre, Berlin 30.1.2016
Esiintyjät: Casey Douglas, Marianna Joslin, Conor Neall, Freyja Edney, Jarred Dewey, Lisa Eckert, Scott Grove 

Ohjaus Yaron Lifschitz
Tekniikka ja valaistus Jason Organ
Puvut Libby McDonnell



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti