Kuva Mitro Härkönen |
Miten ujosta ja estyneestä runotytöstä tuli rento ja leikkisä naisen seksuaalisuuden puolestapuhuja?
Aila Meriluodon (1924–2019) syntymästä on tänä vuonna kulunut 100 vuotta, ja nyt hänen elämänkulkuaan tarkastellaan teatterin lavalla. Monivaiheinen elämäntarina keskittyy vuosien 1975–2004 päiväkirjoihin.
Esitys Tältä kohtaa, Aila on kiertänyt
Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleenin ja Kajaanin Runoviikkojen kautta Teatteri
Avointen Ovien näyttämölle. On aika asettua, ja hyvin se onnistuukin, kun
asialla ovat Virpi Haatainen ja Ella Pyhältö.
Ailalle miehet ovat addiktio, niitä on korissa kuin
leikkikaluja, pikkunukkeja. Sieltä voi nostaa esiin ohimeneviä ihastuksia mutta
myös merkittäviä, kirjalliseen tuotantoon vaikuttaneita rakkauksia. Ohjaaja-käsikirjoittaja
Virpi Haatainen tekee monet sivuroolinsa eleettömästi ja jättää päähenkilölle
tilaa loistaa.
Meriluodon esikoiskokoelma Lasimaalaus (1946) vakuutti yleisön, ja
hurmasi myös professori, runoilija V. A. Koskenniemen. Yli 60-vuotiaan Koskenniemen suhde
23-vuotiaaseen Meriluotoon oli eroottisen hienostunut, ja Aila sai toimia
vanhenevalle akateemikolle muusana. Jäyhän näköispatsaan tilalle tuli pian
järkälemäinen Lauri Viita, oireellisesti mustan kaavun olomuodossa. Avioliittoa
ja luomistyötä häiritsivät Viidan mielenterveysongelmat ja hoitojaksot. Viidan
kuoltua Meriluoto lähti lapsineen Ruotsiin, jossa hän koki rakkaussuhteet naimisissa
olevan pappi CeeGeen ja virolaissyntyisen lääkäri Martin kanssa.
Ruotsin vuodet vapauttivat Meriluodon Lauri Viidan varjosta ja lapsuuden
mitättömyyden kokemuksista. Äiti on lattea, mutta minä olen kerroksellinen,
Aila julistaa. Hän reipastui myös käyttämään alkoholia ja halusi estottomasti
kohahduttaa yleisöään suorasukaisilla kirjallisilla seksikohtauksilla, joita
kustantaja sensuroi ja paheksui. Vielä 1970-luvulla kiima piti taltuttaa.
Vaikeat kokemukset yksinhuoltajana ja ympäristön ahdasmielisyys ei tehnyt Ailan
oloa helpoksi. Tuottelias kirjailija julkaisi
kuitenkin häpeämättömästi yhdeksällä vuosikymmenellä runokokoelmia, romaaneja
ja päiväkirjoja ja jaksoi suhtautua elämään lämpimästi ja uteliaasti. Huumorillakin,
joka tosin lipsahtaa paikoin liian komedialliseksi. Mutta ehkä naisen
vapautuminen ja ikääntyvän kirjailijan seksielämä sitä vaatii, tänäkin päivänä.
Teatteri Avoimet ovet: Tältä kohtaa Aila
Käsikirjoitus ja ohjaus Virpi Haatainen
Aila Meriluodon roolissa Ella Pyhältö
Iida, näytelmäkirjailija Virpi Haatainen
VAK, Veikko Antero Koskenniemi Virpi Haatainen
Anna, Ailan rakastaja CeeGen vaimo Virpi Haatainen
Ailan äiti Virpi Haatainen
Kustannustoimittaja Virpi Haatainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti