Pinja Hahtola. Kuva: Teatteri Avoimet Ovet. |
Naiset aina rakastuvat renttuihin, se tiedetään. Hei, hetkinen! Niinkö tosiaan?
Edelleenkö, vai onko moista totuutta ollutkaan?
Pinja Hahtolan eloon herättämät 1900-luvun alun emansipoituneet naistaiteilijat ja kulttuurivaikuttajat pääsevät nyt ääneen. Ja millaista ääntä he pitävätkään!
Anonyymien Apollon muusien terapiaistunnossa naiset puhuvat suunsa puhtaiksi, ja runoilija Eino Leino kääntyilee haudassaan. Ainakin lavalla nököttävän arkun uumenista kuuluu vaimeata murinaa. Kyseessä on tietysti Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina Teatteri Avointen Ovien lavalla. Monologin käsikirjoitus on Hahtolan, joka myös näyttelee kaikki roolit.
Pinja Hahtolan eloon herättämät 1900-luvun alun emansipoituneet naistaiteilijat ja kulttuurivaikuttajat pääsevät nyt ääneen. Ja millaista ääntä he pitävätkään!
Anonyymien Apollon muusien terapiaistunnossa naiset puhuvat suunsa puhtaiksi, ja runoilija Eino Leino kääntyilee haudassaan. Ainakin lavalla nököttävän arkun uumenista kuuluu vaimeata murinaa. Kyseessä on tietysti Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina Teatteri Avointen Ovien lavalla. Monologin käsikirjoitus on Hahtolan, joka myös näyttelee kaikki roolit.
Hahtola
pyörittelee vauhdilla kuvia – osin kliseisiäkin – joiden valossa Leino näyttäytyy
holtittomasti käyttäytyvältä ressukalta. Runoilija oli toki viinaan ja naisiin kallellaan,
mutta paljon muutakin: monipuolinen lehtimies, suomentaja, kriitikko ja
pakinoitsija, joka on jättänyt painavan jälkensä maamme kirjalliseen historiaan.
Ja kaikki tämä näytelmässä myös mainitaan. Muusien myötä kurkistamme suomalaiseen sadan vuoden takaiseen kulttuurieliitin elämään. Siellähän vilahtelevat mm. Otto Manninen, V.A. Koskenniemi ja itse Sibeliuskin.
Kokouksen koollekutsujana esittäytyy satukuningatar Anni Swan, ja naisia on koko liuta: Aino Kallas, L. Onerva, Freya Schoultz, Maila Talvio, Aino Kajanus ja Hanna Laitinen. Heistä Schoultz, Kajanus ja Laitinen päätyivät Leinon vaimoiksi, muut olivat muusia, innoittajia, rakastajattaria, työtovereita, jotka sallivat heilaltaan huonoa käytöstä ehkä liikaakin. Välillä lavalle ilmaantuva päämuusa, Antiikin Kreikan runotar Kalliope muistuttaa syystäkin nykyajan hastageista ja metoo-liikkeestä.
Pinja Hahtola tekee lavalla hurjan työn ja muuntautuu muutaman hatun ja helminauhan turvin kaikkiin rooleihinsa vain hiusten heilautuksella. Hahmoista mainioimpia on yrmeäilmeinen kulttuuritantta Talvio.
Yleisön kiittämä esitys valittiin parhaaksi Oulun valtakunnallisessa monologikilpailussa tämän vuoden helmikuussa. Hahtola on esittänyt monologia mm. Kajaanin Runoviikoilla viime kesänä ja nyt myös Helsingissä, toivottavasti useamminkin.
Kokouksen koollekutsujana esittäytyy satukuningatar Anni Swan, ja naisia on koko liuta: Aino Kallas, L. Onerva, Freya Schoultz, Maila Talvio, Aino Kajanus ja Hanna Laitinen. Heistä Schoultz, Kajanus ja Laitinen päätyivät Leinon vaimoiksi, muut olivat muusia, innoittajia, rakastajattaria, työtovereita, jotka sallivat heilaltaan huonoa käytöstä ehkä liikaakin. Välillä lavalle ilmaantuva päämuusa, Antiikin Kreikan runotar Kalliope muistuttaa syystäkin nykyajan hastageista ja metoo-liikkeestä.
Pinja Hahtola tekee lavalla hurjan työn ja muuntautuu muutaman hatun ja helminauhan turvin kaikkiin rooleihinsa vain hiusten heilautuksella. Hahmoista mainioimpia on yrmeäilmeinen kulttuuritantta Talvio.
Yleisön kiittämä esitys valittiin parhaaksi Oulun valtakunnallisessa monologikilpailussa tämän vuoden helmikuussa. Hahtola on esittänyt monologia mm. Kajaanin Runoviikoilla viime kesänä ja nyt myös Helsingissä, toivottavasti useamminkin.
Teatteri Avoimet Ovet: Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina
Käsikirjoitus: Pinja Hahtola
Ohjaus: Seppo Honkonen
Äänimaailma: Marko Pakarinen
Näyttämöllä: Pinja Hahtola
Visuaalinen ilme ja sovitus: Työryhmä
Päähineet: Heidi Tsokkinen/Hatlantis Oy
Ohjaus: Seppo Honkonen
Äänimaailma: Marko Pakarinen
Näyttämöllä: Pinja Hahtola
Visuaalinen ilme ja sovitus: Työryhmä
Päähineet: Heidi Tsokkinen/Hatlantis Oy